Obecnie mamy ponad dwudziestoletnie doświadczenie w zakresie ram regulacyjnych UE dotyczących ziołowych produktów leczniczych (Dyrektywa 2004/24/WE) i suplementów diety (Dyrektywa 2002/46/ WE). W Europie wzrasta zastosowanie leków ziołowych oraz suplementów diety zawierających składniki ziołowe. Wiele osób uważa, że produkty naturalne są bezpieczne, co prowadzi do stosowania produktów ziołowych często i w większych ilościach. Niestety, odnotowano znaczny wzrost liczby działań niepożądanych. W rezultacie produkty ziołowe są obecnie regulowane w celu rozwiązania problemów jakości, bezpieczeństwa i skuteczności. Władze UE i organy regulacyjne (Europejska Agencja Leków – EMA i Komitet ds. Ziołowych Produktów Leczniczych – HMPC) opracowują monografie ziół; aktualne prace skupiają się na Cisti cretici folium, Hyperici herba & Cimicifugae rhizoma, Tribuli terrestris herba. Główny Inspektorat Sanitarny (GIS) wraz z Zespołem ds. Suplementów Diety opublikował w 2024 r. uchwały w sprawie Chelidonium majus, Bacopa monnieri, Passiflora incarnate. Przepisy te stawiają na pierwszym miejscu zapewnienie bezpieczeństwa pacjentom i konsumentom oraz mają na celu uzasadnienie wynikami badań naukowych ich prozdrowotnego działania.
Ludzkość wykorzystywała zioła w leczeniu od zarania dziejów, ale dopiero rozwój nauki w ciągu ostatnich 100 lat umożliwił poznanie składu chemicznego i ustalenie mechanizmów działania ich substancji bioaktywnych. Choć współczesna medycyna wykorzystuje terapię lekami ziołowymi głównie w przypadkach przewlekłych schorzeń, zainteresowanie produktami pochodzenia roślinnego stale rośnie. Trudno oszacować globalny poziom stosowania ziołowych leków na świecie, ponieważ popyt znacznie różni się ze względu na czynniki społeczno-ekonomiczne i kulturowe danego kraju. Jednak dane dotyczące sprzedaży produktów farmaceutycznych dowodzą znacznego odrodzenia zainteresowania ziołowymi lekami we wszystkich krajach rozwiniętych. Przewiduje się, że w latach 2024–2029 europejski rynek leków ziołowych będzie się rozwijał ze średnioroczną stopą wzrostu wynoszącą 6%, przy prognozowanej wielkości rynku wynoszącej 65 mld USD w 2024 r. i 89 mld USD w 2029 r.
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki.
Sprawdź więcej ustawień plików cookie, aby zarządzać swoimi preferencjami.
Więcej informacji na temat plików cookie i przechowywania danych można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.
Ustawienia cookies
W celu ulepszenia zawartości naszej strony internetowej oraz dostosowania jej do Państwa osobistych preferencji, wykorzystujemy pliki cookies przechowywane na Państwa urządzeniach. Kontrolę nad plikami cookies można uzyskać poprzez ustawienia przeglądarki internetowej.
Są zawsze włączone, ponieważ umożliwiają podstawowe działanie strony. Są to między innymi pliki cookie pozwalające pamiętać użytkownika w ciągu jednej sesji lub, zależnie od wybranych opcji, z sesji na sesję. Ich zadaniem jest umożliwienie działania koszyka i procesu realizacji zamówienia, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów z zabezpieczeniami i w przestrzeganiu przepisów.
Pliki cookie funkcjonalne pomagają nam poprawiać efektywność prowadzonych działań marketingowych oraz dostosowywać je do Twoich potrzeb i preferencji np. poprzez zapamiętanie wszelkich wyborów dokonywanych na stronach.
Pliki analityczne cookie pomagają właścicielowi sklepu zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzi w interakcję ze sklepem, poprzez anonimowe zbieranie i raportowanie informacji. Ten rodzaj cookies pozwala nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony.
Pliki cookie reklamowe służą do promowania niektórych usług, artykułów lub wydarzeń. W tym celu możemy wykorzystywać reklamy, które wyświetlają się w innych serwisach internetowych. Celem jest aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Cookies zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach naszego sklepu internetowego.